10 de maig 2016

«Victòria», de Pau Miró. Intèrprets: Joan Anguera, Mercè Arànega, Pere Arquillué, Jordi Boixaderas, Nil Cardoner, Mar Ulldemolins i Emma Vilarasau. Escenografia: Max Glaenzel. Ajudanta escenografia: Marina Soteras. Construcció escenografia: Pascualín, Taller Jordi Castells i Jorba-Miró Estudi Taller. Il·luminació: David Bofarull. Vestuari: Berta Riera. Ajudanta vestuari: Núria Manzano. Realització vestuari: Goretti i Dress Art. Confecció vestuari: Irene Fernández Zurano. So: Damien Bazin. Audiovisuals: Mar Orfila. Caracterització: Àngels Salinas. Pianista repetidor: Francesc Mora. Alumna pràctiques comunicació audiovisual: Andrea Cuéllar. Alumna pràctiques direcció: Clàudia Tuneu. Ajudanta direcció: Alícia Gorina. Direcció: Pau Miró. Sala Gran, Teatre Nacional de Catalunya. Barcelona, 8 maig 2016.

Plovia a Barcelona mentre Somreia un Elefant i s'enviaven cartes d'amor a Singapur que llegien les Girafes, els Lleons i els Búfals com si fossin cartes de Jugadors camí de la Victòria. D'aquesta manera, el dramaturg Pau Miró (Barcelona, 1974) diu que tanca el seu lot d'obres que tenen el Raval de Barcelona com a paisatge de fons, un Raval que l'autor coneix bé com a veí que en va ser i que ha inspirat, ara ja mitificada, una part de la seva carrera teatral, no perquè el passat —ni que sigui el passat més recent— fos millor, sinó perquè el passat —per gris que sigui— no es mereix ser oblidat. «Victòria» parla d'aquest passat que Pau Miró i la seva generació ja no ha viscut ni de rellisquentes. Fa un cert respecte quan se'ls escolta fer referència al temps dels "nostres avis". Però ha calgut que arribessin precisament els néts perquè aquest passat, com una tossuda arrel que ha vegetat durant anys sota terra, acabés esclatant. Ara ja no es tracta de recuperar la Memòria Històrica sinó de refer la memòria, o millor, les memòries anònimes, les que difícilment han tingut veu per poder-se reivindicar... [+ crítica]