15 de març 2016

«Balneari Maldà 2: L'Educació». Dramatúrgia d'Anna Maria Ricart, Xavi Morató i Adrià Aubert. Música: Llorenç González. Intèrprets: Laia Alsina, Ariadna Cabiró, Queralt Casasayas, Maria Cirici i Bernat Cot. Il·luminació: Adrià Aubert. Coreografia i moviment: Anna Romaní. Moviment: Robert González. Escenografia: Enric Romaní. Figurinisme: Maria Albadalejo. Tècnic: Jorge Mur. Producció: Marina Marcos Aixalà. Direcció musical: Ariadna Cabiró. Ajudant direcció: Ariet Lea Jelinek. Direcció: Adrià Aubert. Companyia Els Pirates Teatre. El Maldà, Barcelona, 14 març 2016.

A primer cop d'ull, podria semblar una mena de remake d'«El florido pensil 2», però els espectadors de seguida tindran clar que no hi té res a veure. Els Pirates Teatre tracten el gremi de l'educació i les seves conseqüències partint de l'experiència que encara en conserva la seva generació, que és la que va començar a tenir, al llarg de l'últim quart de segle passat, una escola amb principis d'ensenyament actiu, voluntat pública de qualitat i emmirallament en els sistemes educatius nòrdics. Per això, Finlàndia hi té un paper important, en una proposta original que no cau en els tòpics que ens podrien semblar més propis a l'hora d'ironitzar o satiritzar l'escola sinó que reiventa tot un món al voltant de l'educació canviant sovint els papers dels adults pel dels infants i el dels infants pel dels adults. Com que es tracta de cabaret —aquesta és la segona part després de «La identitat» i abans de «El poder», la trilogia que Els Pirates Teatre ofereixen amb comptagotes a El Maldà i només en sessions de dilluns— no hi falten alguns dels registres del gènere: humor, música, coreografia, caracterització, moviment, paraula i un cert aire absurd que és el que endolceix el resultat. No els cal una gran escenografia ni cap atrezzo sofisticat. Només amb alguns canvis de vestuari, una taula que va i ve i un piano són capaços de crear l'ambient que l'espectacle requereix... [+ crítica]